Makó - A minisztérium döntött: Makótól is autópálya vezet majd a román határig. Erre a szakaszra eredetileg kétszer egy sávot terveztek. Az érintett településeken örültek a jó hírnek, de a valóság egyelőre nyomasztó. A leletmentő feltárást 2008 elején indítják, és decemberig 300 ezer négyzetmétert kell átvizsgálni.
A minisztérium döntött: Makótól is autópálya vezet majd a román határig. Erre a szakaszra eredetileg kétszer egy sávot terveztek. Az érintett településeken örültek a jó hírnek, de a valóság egyelőre nyomasztó. A régészeti munka még nem kezdődött el az út nyomvonalán, a leletmentő feltárást 2008 elején indítják, és decemberig 300 ezer négyzetmétert kell átvizsgálni.
Bejelentette a héten Ujhelyi István, a területfejlesztési tárca államtitkára, hogy az előzetes tervezettel szemben nemcsak Makóig, hanem a város határától Nagylakig is kétszer két sávosként épülhet meg az M43-as. A 2012-re befejezettnek ígért beruházással kapcsolatos információ kellemes meglepetésként érte a két érintett település, Apátfalva és Magyarcsanád lakóit.
A 43-as út nem csak életveszélyes, de közlekedni is alig lehet rajta. Fotó: Segesvári Csaba– Nagyon örülünk mindannyian, apátfalviak, hogy belátható közelségbe került a kétsávos autópálya megépítése – mondta Varga Péter apátfalvi polgármester. – A falunkat kettéosztó kamionáradat rendkívüli feszültséget jelent a településünknek, és az autópályával csak nyerhetünk. Bár a lobbizás a kistérségi társulás elnökének, Buzás Péternek a feladata, mi, kistelepülési polgármesterek is megteszünk mindent annak érdekében, hogy a tervekből valóság legyen.
A beruházástól nemcsak a nagyobb forgalom távol tartását, hanem gazdasági fellendülést is remélnek a környező települések, hiszen az M43-as királyhegyesi csomópontjánál lehajtási lehetőség lesz. Varga Péter szerint ez konkrét és kézzelfogható lehetőség Apátfalva számára.

– Nagy megkönnyebbülést jelent mindannyiunknak a kormányzati döntés, és még nagyobb lesz az öröm, ha kiderül, hogy nem az előzetes terveknek megfelelően két, hanem egy ütemben, egészen a határig megépülhet az autópálya – fogalmazott Farkas Jánosné, a 43-as forgalmától Apátfalvával együtt szenvedő Magyarcsanád polgármestere.
Napi 2500 kamionMakón több civil kezdeményezésről is hírt adott lapunk, melyek pontosan felmérték, hogy naponta átlagosan hány kamion dübörög át a 43-astól érintett településeken. Míg tavasszal a makói MDF által megbízott civilek 2000, Németh Pál nyugalmazott mérnök nyár végi felmérésében már napi 2500 kamion szerepelt.
A fejlesztéssel kapcsolatos konkrét munkálatok azonban még váratnak magukra. Mint megtudtuk: jelenleg a nyomvonalon kötelező első munkafázis, a régészeti feltáró munka sem kezdődött meg. A Kulturális Örökségvédelmi Szakszolgálat igazgatója, Virágos Gábor elmondta: csak a napokban kapták meg a Szeged és Makó közötti nyomvonalat tartalmazó dokumentumokat.
– Úgy tűnik, 2008 elején kezdhetjük a feltárásokat, a munkálatokat 2008 decemberéig be kell fejeznünk. Mindez hatalmas munkát jelent, ugyanis a jelzett területen neolitikus Körös-kultúra nyomait feltételezzük, ami rendkívül bőséges leletanyagot sejttet. A munkába természetesen a helyi és országos intézményekben dolgozó szakembereket is be kell vonnunk, már fel is vettük a kapcsolatot a szegedi Móra Ferenc Múzeum illetékeseivel – summázta az igazgató, aki kiemelte: több mint 300 ezer négyzetméternyi területet kell átvizsgálniuk.
Kommentáld!